Vitorlások a Föld körül. ... és Vendée Globe végjáték
2021. január 26. írta: wootsch

Vitorlások a Föld körül. ... és Vendée Globe végjáték

Ama nagy könyvben, amelybe feljegyezték, hogy miféle tettekre képes is az ember itt a Földön, van néhány fejezet a tengert járó emberről is. Ősi, pókhálós történetek, hosszú és színes mesék, furcsa történet-töredékek, amelyeknek csak sejteni lehet a végét, generációk által legendákká gyúrt események, csinos egy gyűjtemény.

Feljegyezték abba könyvbe, hogy az első hajót, amely megkerülte a Földet azt Victorianak (portugálul Vitoria) hívták és a Magellan expedíció egyik túlélője volt. Fernando de Magellan, ahogyan a spanyolok, vagy ahogyan portugál anyanyelvén szólították Ferňao de Magallhaes öt hajóból álló flottája 1519. szeptember 20-án futott ki a dél-spanyol Sanlúcar de Barrameda kikötőjéből. Magellan zászlóshajója a Trinidad volt (62-en szolgáltak rajta), a San Antonio (55 fős legénységgel), a Concepción (amelyen 45-e voltak a kihajózáskor), a Santiago (33 lélek) és a Victoria (45 emberrel). A flotta Keletről Nyugatra hajózva érte el a brazil partokat. A még alig ismert új kontinens partvonalát követve érték el a később Magellán-szorosnak elnevezett átjáró bejáratát, a Cabo Virgines-et. A három hajóra olvadt flottilla november 11-énak ért át a szoroson a Magellán által Csendes-óceánnak elnevezett nagy tengerre és a krónikás Antonio Pigafetta feljegyezte, hogy 108 napig tartott az átkelésük ezen a nagy vízen, ennyi idő múlva láttak újra szárazföldet. Végül egyetlen hajó tért vissza Spanyolországba, a Victoria, 1521. szeptember 6-án kötöttek ki Sanlúcarban. Majdnem pontosan két esztendős utazásuk után 18-an voltak a fedélzeten, ők voltak az első emberek, akik körbehajózták a Földet. A Mactan-szigeti bennszülöttekkel vívott csatában elesett Magellán helyett Juan Sebastiano Elcano volt a parancsnokuk. A Victoria történelmi útja után más nagyvitorlások is megkerülték a Földet, e korai utak közül Francis Drake útja feltétlenül említésre érdemes, hiszen ő volt az első európai, aki Kaliforniában járt, no meg ő volt az, akiről a Horn-fok és a Déli-sark közötti átjárót elnevezték. Ott a hajók a Drake-átjárón kelnek át a Csendes-óceánról az Atlanti-óceánra.

A krónikás feljegyezte, hogy az első ember, aki egyedül hajózta körül a Földet egy különös, furcsa figura, Joshua Slocum volt. Hajóskapitány volt ez az úr és amerikai. Maga építette hajóján, a Spray nevű sloop-on vágott neki a 42.000 kilométeres utazásnak 1895-ben. Három évig tartott az útja, nem kapkodott, ráérősen haladt és a különböző kikötőkben tartott előadásokból jutott valami bevételhez és támogatáshoz. Volt Gibraltárban és Szent Ilona szigetén, látta Patagóniát a Magellán-szorosból, megállt Ausztráliában és Dél-Afrikában, ahol ahogyan azt könyvében feljegyezte, meglepetéssel tapasztalta azt, hogy híres Krüger miniszterelnök lapos-föld hívő, aki nem akarja elhinni neki, hogy a Föld körbehajózható. Slocum élete is regényes. Gyakran családjával hajózott, több gyermeke a tengeri utakon, valamelyik hajója fedélzetén született. 1866-ban az Aquidneck bark-ja hajótörést szenvedett a brazil partoknál és Slocum a roncsból egy 35 láb (kb. 11 méter) hosszú hajót készített, amellyel a felesége és két gyermeke társaságában visszahajózott New Yorkba (5.000 mérföld). Ezt a hajócskát Libertade-nek nevezte el és most a washingtoni Smithsonian Intézet múzeumi tárgya. Ilyesféle előzmények után, 51 évesen járta meg a világtengereket a Spray-el. 1909-ben, 65 éves korában megint útnak indult, hívta a tenger. Senki sem látta többé.

A Vendée Globe hajósai Magellán vagy Joshua Slocum nyomában járnak. Hogy mekkorát változott a világ, azt a hajók összehasonlítható adatai is mutatják. A Victoria egy spanyol nef/nao volt. Három árbocán összesen 285 nm vitorlát hordozott. A hajó hossza 25,9 m, a szélessége 6,6 m, a merülése 3,8 m volt. 180 tonnát nyomott. Érdekességként: a főárbóca 16,3 méter magasra nyúlt. Slocum Spray vitorlása 36 láb (12 méter) hosszú, 12 tonnás jármű volt és 75 négyzetméter vitorlát hordozott. A Vendée Globe-on a mezőny élén vitorlázó Charlie Dalin Apivia nevű hajója egy Imoca hajóosztályú 60 láb (18,28 m) hosszú, 8 tonnás versenyvitorlás. Árbóca 29 méter magas, összesen 560 négyzetméter vitorlafelület hordozására képes. Az Apivia-t 2019-ben bocsátották vízre, a mostani mezőnyben az egyik legújabb hajó és Dalin és részt vett a tervezésében.

Az alábbi képen a három hajó méretarányosan is összehasonlítható.

imoca 60

A Vendée Globe 78. versenynapján, reggel 8.30-kor Charlie Dalin növelte az előnyét és most 85 mérfölddel jár Boris Herrmann előtt, aki feljött a második helyre. A harmadik helyen Louis Burton, 500 (ötszáz) méterre Herrmanntól. Gondolom, az első három helyezett versenyét nézzük most. Thomas Ruyant a negyedik helyén már 297 mérfölddel van Dalin mögött és ez nem tűnik behozhatónak. Még 400 mérföld van a célig, holnapra jósolják a Beérkezés Nagy Napját Sables d’Olonnes-ban. Az izgalom még tovább fokozódik több, mint 41 ezer kilométer vitorlázás után.

A bejegyzés trackback címe:

https://wootschp.blog.hu/api/trackback/id/tr616404500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása