Kétszer született emberek. Vendée Globe, mentőakció
2020. december 08. írta: wootsch

Kétszer született emberek. Vendée Globe, mentőakció

A dráma két főszereplője: Kévin Escoffier, 40 éves, Saint Maloban látta meg a napvilágot és a tengert és Jean Le Cam 61 éves, Quimper-ben született, beceneve „Roi Jean” (János király). Mindketten profi vitorlázók. Mindketten sok nagy verseny győztesei. Szín az Atlanti-óceánon, 600 tengeri mérföldre DNY Cape Town-tól. az idő borús, a felhők viselős hasa a hullámok tarajára lóg, szél Dél-Délnyugat, 30-40 mérföld, 3-4 méteres hullámok. 2020. november 30-a délután van, a Vendée Globe földkörüli vitorlásverseny 22. napja. Escoffier most a 3. helyen vitorlázik. Egy hatalmas hullám érkezik, egy óriási csattanás, most Escoffier hangját halljuk. ahogyan kissé kapkodva a levegőt beszél: „előre néztem és láttam, hogy a hajó orra és a fedélzet 90 fokot zár be, … nem viccelek, a hajó orra az égre mutatott, a tat lesüllyedt. Víz volt mindenütt. Derékszög, tényleg, nem túlzok. A hajó eltört az árbóc előtt. Nem volt sok időm. A rádión szóltam a csapatomnak, ’süllyedek … nem viccelek … MAYDAY’, aztán kimentem a fedélzetre, hogy csináljak valamit a vitorlákkal, de ez már reménytelen és felesleges volt. Visszamentem, hogy felvegyem a neopremet, füstöt láttam a kabinban, égett az elektronika. Felkaptam a cuccomat, a telefonomat és leoldottam a mentőtutajt. A víz már a kabin tetejéig ért. A tutaj lesüllyedt a hajóval, de aztán felbukkant és én beszálltam.” Escoffier vészjelzését 14.16-kor vette a Gris-Nez Tengeri Mentő és Kutató Központ, ők értesítették a verseny igazgatóságát. A jelzés koordinátái alapján megállapították Escoffier helyzetét, a fokvárosiakkal történt kommunikáció és a rendelkezésükre álló egyéb adatok alapján láthatták, hogy a balesethez legközelebb a versenyző Jean Le Cam (Yes, we cam!) hajója van, neki szóltak, hogy próbálja megtalálni Escoffier-t. Ő ezt mondja most: „délután öt körül értem a megadott koordinátákhoz, elég dühös volt a tenger, 30 mérföldes szél fújt, 3-4 méteresek voltak a hullámok. Megláttam Kévint, megpróbálta megközelíteni, öt vagy hat tack-et kellett csinálnom, de még mindig nem értem el. Gyorsan esteledett. Kiabáltam Kévin-nek, hogy ’ne add fel, visszajövök érted’, de aztán elvesztettem, nem láttam, egyszerűen eltűnt a szemem elől”. Le Cam értesítette erről a parti teamet. Rövid tanakodás után a verseny igazgatósága szólt a közelben hajózó Yannick Bestavennek (Maitre CoQ IV), Boris Herrmann-nak (Sea Explorer) és Sebastien Simon-nak (Arkea-Paprec), hogy szakítsák meg a versenyt és keressék ők is Kévin Escoffiert. Időközben Le Cam visszatért. Escoffier-t halljuk most: „Hallottam Jean hangját és ez megnyugtatott. Láttam, hogy nem jöhet közelebb, de én láttam azt is, hogy itt van a közelembe. Ha pedig itt van, akkor már mások is tudják, hogy mi történt. Ez valahogyan fontos volt nekem. Meg kell mondanom, hogy nem egyszerű dolog a mentőtutajon ilyen időben, de vártam. Hajnalodott, Jean visszatért, már láttuk jól egymást, kb két méterre meg tudott közelíteni. Dobott egy kötelet, ebben a ruhában, ilyen hullámokkal nem volt egyszerű fölkapaszkodni egy hatvan láb hosszú hajóra, de szerencsére jó formában vagyok, megoldottam valahogyan. A fedélzeten Jean megölelt. ’A fedélzeten vagy, b…meg! Nem semmi!’ ’Jól belezavartam a versenyedbe’, mondtam neki, ’nagyon jól csináltad!’ ’Nem számít’, mondta ’A múltkor én zavartam meg Vincent versenyét’. Aztán beszéltem a parttal, aludtam vagy két órát, ettem valamit, most elvagyunk Jean-al, semmit sem bánok.” A versenyigazgatóság értesítette a mezőnyt a jó hírről és nekilátott, hogy megszervezze Kévin Escoffier kihozatalát.

A dráma itt jó véget is ért, de ide kínálkozik egy kis epilógus. 2009. január 6-án a déli Csendes-óceánon, mintegy 200 mérföldre a chilei partoktól, a Vendée Globe hajói a Horn-fok felé tartottak, amikor Jean Le Cam hajója egy konténerrel ütközött és felborult. A vészjelzést – a műholdas összeköttetésnek hála – tisztán és érthetően vette a francia parti őrség, akik értesítették az argentin parti őrséget Punta Arenasban, akik ki is küldtek egy helikoptert, de a mentőakciójukra már nem volt szükség, mert időközben beérkezett a versenyben Le Cam-ot követő Armel Le Cléac’h és Vincent Riou. Végül Riou mentette ki Le Cam-ot, erre utalt János király a fedélzeten.

Macron elnök skype-on elbeszélgetett a tengerészekkel a mentés után és Escoffier a beszélgetésben azt találta mondani, hogy "elnézést kérek elnök úr, hogy nem tartottuk meg a karantén-szabályokat...", de Emanuel Macron elnézte nekik ...

December 6-án a francia haditengerészet Nivose fregattja vette fedézetére Kévin Escoffier-t.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wootschp.blog.hu/api/trackback/id/tr1116324496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása