Budapesten a Költészet Napján
2019. április 11. írta: wootsch

Budapesten a Költészet Napján

A költészet napján és Budapesten, ahová most megint csak úgy odaestem, kerestem azt, ami már régen elveszett, annak tudatában, hogy már az Egész is, bizony réges-régen eltörött. Rímekre vadásztam fecsegésekre fülelve, anyanyelvemet gyakorolva, szófordulatokra lesve. Ismerős á-k és elnyújtott é-k, elmosódott és szürkésfehérre váltott a kocsma-terasz felett a kék ég. A felhők hallgatag apró könnyekkel pettyezték előttünk a járdát. Összehangolhatnák még egyszer lépéseinket régi ritmusunk szerint? Ismerős mondatok estek elénk az égből megint és megint. Minden olyan távoli volt most, akár egy hajósnak az ismeretlen part: ott egy öböl talán kikötőt kínál, amott az a szikla veszélyesnek látszik, bízzunk abban, hogy horgonyunk kitart. Igen, hajóztam ismerős szirtek és elrontott mólók között. Gondoltam, ismerem már e vizeknek fodrait, meglepetés volt mégis az út, az ismerős sarkokon túl mindig valami ismeretlen üdvözölt. Magyar vagyok most magyarok között, lehet-e kikötő ennél otthonosabb? Hallgattam azt a sok a-t és e-t, pattogó t-ket, elnyújtott ny-eket, az lány, aki rám mosolygott az előbb, vajon ki lehetett? Plakátokat is olvastam, Menyhárt Jenő koncert és közreműködik az Európa Kiadó. Európából jöttem Magyarországra, ahol éppen most Európa ordas eszméknek kiadó. Kampányolnak a pártok, a politika a retkes aluljárókba költözött. Kis pultjainkon aláírásokat gyűjtenek a társaságok, néhány aktivista még engem is üdvözölt. Átsiettem előttünk, nem kérek ebből a zajból most, fontosabb, hogy elérjem elrohant emlékeim. Valóság Nagybátyámat a Blahán értem utol, tejtestvérem Álom, már régen a Bambiba költözött. Rendetlen rendbe sorakoznak az állomások, Telefon Bisztró, Bem, Csendes, Kelet, Bartók, egy kifőzde a Szél Kálmán tér sarkán. Kolbász sercent oda ott az olajnak, az uborkasalátán tejföl tűnődik ám! Megérkeztem és hazajöttem, itthon vagyok, de már nem minden otthonos. Érteni vélem még azt, hogy mit beszélnek itt a népek, de engem nem szólítanak meg most. Jelzőimről lekopott a festék, igéim kifakultak, közneveim meghíztak már, így személyneveket ízlelek. Családneveink, barátok, haverok, volt kollégák. A régi szomszéd, egy ismerős, sértő viccekben vétlen egykori ivócimborák. Egy friss mosolynak még nincsen neve. Egy pultoslány, akinek szép mosolya felett még felragyog a tekintete. Egy elszabadult hajtincs vörös villanása, egy tetovált kínai kígyó felkarra mocorgása. Költészet napján, te Budapest, ki otthonom és itthonom vagy, kikötőm és szeszélyesen veszélyes sziklám vagy, menedék voltál és most is az vagy, ha te is akarod. Te, aki ismerős vagy már mindörökre, ráncokkal barázdált arcodat őrizve változol, nem mindig előnyödre. Színeid: villamos-sárga és taxi-sárga, búzavirág-kék buszaid, kifehéredő metród, emlékműveid feketéje. Esti fényeid, a kigömbölyödő királyi udvar szeme-fénye. A fénnyel könnyedén fellebbenő Parlament, a Lánchíd fényfüzére, az örök karácsonyi világítás a Margit-hídon, az éjfél után is világító iroda-ablak a Fehér Házban, a budai hegyek girbe-gurba vonala, ahogyan felolvadnak az estében. Ez is te vagy, Budapest, meg a lépéseink, ahogyan egykori lépések nyomát keressük velük. A 17-es villamos, a Tátra, sír a Lánchíd alatt az alagútban. Úgy zokog, mintha nyúznák álmait és emlékeit. Nyűszítenek a kenetlen kerekek, félnek a tegnaptól, a tegnapelőttől. Ma még itthon és otthon vagyok én is, figyelem, hogy nőnek a holnap és a holnapután árnyékai. Csupa felpattanó p, eldarált r, sok e, ö, í, sziszegő sz, szabadosságod Budapest a költészet napján. Szabadságod? A költészet napján?

 

Ps: Írtam ezt a szabad verset a költészet napján, egy hosszú nap végén. Budapesten. 2019. április 11-én, úgy 21 óra és 22 óra között, a Frankel Leó utcai Telefon Bisztró Singer varrógép-asztalból kialakított egyik asztalán, egy Márton és Lányai birsalma pálinka és egy Irsai Olivér nagyfröccs asztaltársaságával. Holnap reggel Európából Európába, vagyis Budapestről Strasbourgba elutazom.

A bejegyzés trackback címe:

https://wootschp.blog.hu/api/trackback/id/tr9214759171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása